Thursday, January 26, 2012

Hari ke-2 praktikal

Hari ni dah start kitorang nya taining kat bahagian SRM. Under SRM ni ada beberapa bahagian yang akan kitorang lihat cara diorang ni beroperasi. Basically, SRM ni handle customer complain and problem related ngan network TM. Kalo ada problem, diorang akan keluarkan ticket number untuk complain tu dan akan keluarkan notis kepada team lain untuk settlekan. Contoh macam, internet Celcom kat Seri Kembangan slow, so Celcom akan buat complain kat TM samada melalui telefon atau email. Bila unit SRM ni dapat complain, diorang akan cek diorang punya network yang related dengan complain tu, contohnya kalo kat Seri Kembangan yang slow, so diroang cek kat Seri Kembangan lah. Kalo diorang cek, bahagian TM nya management ok, takde problem, diorang akan balas email kepada Celcom ngan proof 'ping' yang menunjukkan kat bahagian TM takde prob, so mungkin bahagian Celcomnya yang prob. Aku nak explain details, malas laa pulak...haha

Bawah ni, planning praktikal kitorang kat Unit SRM selama 4 hari:-

No. Date Time Trainee Group
1 26/1/2012 Morning Wan DSLWS
Azri Metro-E
Wamie System
Evening Wan HSBA
Azri Voice
Wamie Payphone
2 27/1/2012 Morning Wan Metro-E
Azri Co-Lo
Wamie DSLWS
Evening Wan VOICE
Azri Shift
Wamie HSBA
3 30/1/2012 Morning Wan System
Azri DSLWS
Wamie Co-Lo
Evening Wan Payphone
Azri HSBA
Wamie Shift
4 31/1/2012 Morning Wan Co-Lo
Azri System
Wamie Metro-E
Evening Wan Shift
Azri Payphone
Wamie Voice

Hari ni aku dah belajar camne Metro-E ngan Voice buat keje. Metro-E ni sebenarnya macam LAN gak, tapi LAN generasi baru, LAN yang dah bertukar menjadi WAN. Antara Wholesale product dalam Metro-E punya network adalah
1. Wholesale Ethernet
2. HSBB (Transmission)
3. HSBB (Access)
4. Domestic Transit Access
5. Wholesale Internet Access
6. DSL Backup

So, dalam team SRM under unit Metro-E, diorang akan handle any problem yang melibatkan product diorang seperti di atas.

Dalam topology Metro-E ada  NPE, EPE ngan UPE. Lihat gambar rajah dibawah:-




Dari pc kat sini, diorang boleh control semua UPE kat tempat len secara remote (lebih kurang macam config router atau switch, guna command show vlan). Nak buat jahat pun boleh kat sini.... hehe (tapi tak baik lah sebab nanti menyusahkan orang plak).

VOICE plak ada 5 jenis product, iaitu:

unit VOICE, handle problem yang related dengan telepon jer, contoh macam China nak call Jepun, tapi China takda direct connection dengan Jepun, so dia kena buat routing ke Malaysia untuk pergi ke Jepun. Bila China nak call Jepun, sekali orang India plak yang angkat tepon, so diorang pun buatlah complain kat TM Malaysia kata ada prob. So unit VOICE ni akan investigate apa prob dia dan solvekan. 

Semua yang aku belajar hari ni, berkaitan sangat dengan subjek Data Network yang aku belajar masa Semester 6. Basically, kat bahagian SRM ni, diorang macam Call Center r, kalo kita orang luar yang tak tau pape, tengok keje diorang ni, memang kita panggil diorang ni operator sebab keje diorang jawab panggilan tepon dan reply email complain customer. Memang menarik r keje diorang ni, keje 24 jam, 7 hari seminggu. So pc2 kat sini memang tak pernah tutup. Keje plak ada yang sampai 4shift ganti2, ada yang 3shift, ada yang 2shift dan ada yang normal shift yang mana masuk ofis pukul 8.30, balik 5.30 ikut office hour. Tunggu episode ke-3, The Return of Practical Day. CHAAAWWW!!!!!

1 comment:

mUhDaZRi said...

http://www.speedtest.net/result/1733019772.png

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...