Thursday, January 26, 2012

Hari pertama praktikal.

Aku ngan member aku Wan dan Wamie praktikal kat TM Cyberjaya. Skop kerja xde sebab orang yang handle praktikal kitorang ni, dia nak kitorang belajar macam mana TM nya Data Network Management works. Ada flow-flow dia. Untuk pengetahuan korang, tempat praktikal kitorang ni handle untuk customer2 TM yang beli wholesale, tak sama macam Streamyx ngan Unifi. Streamyx ngan Unifi ni under retail. Maksud wholesale ni adalah customer2 yang beli bandwidth dari TM secara pukal (capacity untuk diorang transfer data). Antara customer diorang adalah company2 besar yang perlukan internet berkelajuan tinggi, Maxis, Celcom, Digi dan lain2. Sebenarnya yang korang guna internet dari phone tu cam 3G atau HSPDA yang melibatkan permindahan data tu, suma tu datang dari TM gak.
Dekat sini terbahagi kepada beberapa 'team' yang 'manage and handle customer complain'. Kitorang selaku pelajar praktikal ni akan melihat bagaimana cara semua team2 ni bekerjasama antara satu sama lain buat kerja diorang.  

Bawah ni adalah jadual untuk praktikal kitorang:

  25/01 - 31/01: SRM (Cyberjaya)
  01/02 - 10/02: SAM/NMCC (Cyberjaya)
  13/02 - 24/02: GDA (Jalan Raja Chulan)
  27/02 - 09/03: FRM (Jalan Raja Chulan)
  12/03 - 23/03: CPM (Jalan Raja Chulan)
  26/03 - 30/03: BCM/PRI (Cyberjaya)

Ni speed internet yang sempat aku test sebab saja nak tengok. Yang tak bestnya, mediafire ngan facebook takleh bukak sebab diorang block... haha


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...